Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Változik az önkormányzati választási törvény

2010.05.29

Miképpen a Kuncze-Lamperth páros 1994-ben, úgy a Fidesz is megpróbálja saját ízléséhez formálni az önkormányzati választási törvényt kétharmada birtokában. Az akkori és a mai helyzetben az a közös, hogy tovább növelik az egyéni körzetek túlsúlyát a listás mandátumokhoz képest. Viszont a Fidesz kezét megköti az a választási ígéret, hogy lehetőleg a felére csökkentik az önkormányzati képviselők számát.

Először nézzük meg, hogy mit is várt a közvélemény e nemes szándék iránti vágyakozásában. Az azért, sejthető volt, hogy ez a "megvágás" inkább a 60%-ra csökkentés körül fog realizálódni, hiszen többen is elmondták, hogy mindez nem vezethet a müködőképesség rovására (elsősorban a kisebb településeken). A legtöbb ember szemét az eddigi 704 budapesti önkományzati képviselő magas száma csípte (megj.: sokan elmondták már,hogy ezt New Yorkban kéttucatnyi emberrel is megtudják oldani.). Az országgyűlésben már részletes vita alatt lévő T/32-es törvényjavaslat (melyet Kósa Lajos és társai jegyeznek) alapján a budapesti önkörmányzati képviselők száma (a 23 kerületben és a Fővárosi Közgyűlésben összesen) csak 449-re csökken, ez a korábbinak csak 63,8%-a. Ha hozzászámoljuk a 24 polgármestert, akkor 728 főről 473-ra csökken a képviselők száma (megvágási mutató 64,97%). Külön hozzáteszem, hogy ezentúl alpolgármestereket képviselői mandátum nélkül is ki lehet nevezni (ami nem is rossz ötlet, feltéve ha ez nem egy parlamenti képviselő jutalomjátéka lesz, vagy nem olyan személyt választanak be, akinek a tevékenysége az iskolagazgatók pórázon tartásában, valamint  párizsi és testvérvárosi utazgatásokban merül ki), így Budapesten az önkormányzati képviselők, polgármesterek és alpolgármesterek együttes száma minden bizonnyal eléri az 500 főt (ez az eddigi 728-nak a 68,7%-a). Külön nevetnem kell pár LMP-s képviselőn, hogy szerintük szegény Budapestet mennyire megfosztották.
Viszont valóban megcsonkolták az 50 ezer fő alatti településeket, főleg az eddig 3000-5000 lélekszám közöttieket, hiszen itt az eddigi 11 képviselő helyett csak 6 fő lesz (megvágási index: 54,55%, a +1 polgármestert beszámolva 58,33%). Ezek a települések már nem egy egyutcás faluk, nagyobb területi kiterjedésűek, sőt kb. felük már városi rangban van. Fenn áll annak veszélye, hogy egy 4-5 fős klikk (polgármester, alpolgármester,  tutti megrendelésből élő  fővállalkozó, iskolaigazgató, meg akit még kinevezhet az önkormányzat) több cikluson keresztül bebetonozhatja magát a helyi hatalomba. Létszámcsökkentésben hasonló  szívás áldozatainak tekinthetőek a 25 és 50 ezer lakos közötti települések, 23-ről 14-re csökken a képviselők száma (megvágási index 60,87%,   a +1 polgármesterrel számolva 62,50%). Az 50 ezernél nagyobb városokban átlagosan 66%-ra csökken a testületek létszáma, legjobban a 75-85 ezer közöttiek jártak jól (Szombathely, Bp. XV.,XVII. és XXI.kerület) , itt a megvágási index csak 71% fölötti.
A 4 nagy vidéki nagyvárosunkban (Debrecen, Miskolc, Szeged és Pécs) azért nem lehet tovább csökkenteni a létszámot, mert az új törvény szerint is 8000-nél több állandó lakos fog tartozni egy egyéni választókörzethez, míg a fővárosi kerületek felében nem laknak négyezren egy egyéni választó körzetben.  Ezt az aránytalanságot is lehetett volna enyhíteni , ha törvényt úgy nyújtották volna be, hogy a budapesti kerületekben az 5.§-ban deklarált egyéni vk. számokból kell vonni egyet, valamint a kerületi polgármestert nem a nép, hanem a testület választáná meg (ez utóbbi még Tarlósnak is jól jött volna, meg a Fidesznek sem kéne ősszel megküzdenie Molnár Gyulával és Mester Lászlóval).

Külön ki kell térnem a kompenzációs listáról történő mandátumkiosztás változásáról. Általános szakmai elvárás volt eddig, hogy az egy fős alakulatok számát csökkenteni célszerű, mivel nagyon sok megvehető ember volt közöttük (egy jó állás neki vagy feleségének-fiának, tanácsnoki vagy bizottságelnöki pozíció, alapítványi támogatás, vállalkozói megrendelés, stb.). Ennek ellenére az eddigi (1,5-3-5-7-9-stb) számsor első elemét nemhogy feljebb emelték volna pl. 1,7-re, hanem levitték 1,0-ra. Persze mindenben megvan a mögöttes szándék, ez arra irányul, hogy egy kis helyi civil szervezet vagy az LMP versenyközelben van, akkor vegyen el az MSZP-től vagy a Jobbiktól 1 listás mandátumot. A nem kompenzációs listák elosztásánál borítékolható volt, hogy az a nagyobb pártok számára kedvező D'Hondt módszerrel fog történni ezentúl.       

Igazi vágás történt végre a megyei közgyűlésekben (37-53%-ra). Ezekről eddig mindig a klasszikus gruppenszexes vicc jutott eszembe, hogy arra kell vigyázni, hogy nehogy kimaradj belőle. Azt hiszem ezentúl megszűnik szociális menhelyként müködni akár ellenzéknek, akár kormánypártnak. Nem lesznek ezentúl 17-21 fős bizottságok a megyei politikai holdudvar számára sem. Tolna megyében például 41-ről 15-re csökken a létszám. Persze van pár szépséghiba. Az egyik, hogy továbbra is létrejöhetnek páros számú testületek, talán páran elfelejtették micsoda cirkuszok voltak a mostani ciklusban Heves megyében a 20-20-as felállás miatt (két kamionért átálló képviselő, botrányos malacvisításos közgyűlések). Én azért azt sem hagytam volna, hogy a Pest megyei nagyobb legyen (43 fő) mint a Fővárosi Közgyűlés 34 fővel. A másik furcsaság, hogy Kósa Lajos javaslatára a megyei jogú városok lakossága is beszámít a testületlétszámok meghatározásakor. Ezért aránytalan pár közgyűlés létszáma a választópolgárok számához képest (Hajdú-Bihar, Csongrád, Zala, Fejér, Baranya megye). Egyébként csodálkozom, hogy a Hatvannégy Vármegyés Jobbikosok nem adtak be csatlakozó javaslatot, hogy a határontúli Bihar, Komárom, Abaúj, Baranya megyék lakosságát  is számolják be :-)

A választási eljárásról szóló törvényben a legnagyobb változás, hogy a cédulagyűjtési idő lecsökken 15 napra, és kb. kétszer-négyszer annyi cédula kell a listák és a főpolgármester állításához. Másik kevésbé barátságos korlátozás, ha két párt külön listán indul, akkor nem tud/nem érdemes közös jelölteket állítani, mert a közös jelöltek töredékszavazata csak közös listára mehet be.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.